Tarvitseeko yritykseni kotisivut?

Jos sinulla on jo hyvin pyörivä bisnes kivijalkaliikkeessä tai olet löytänyt asiakkaita Facebookista, voi tuntua turhalta ja vaivalloiselta pohtia yrityksen kotisivujen tarvetta. Tai yrityksesi on tilanteessa, jossa asiakkaita tulee suosittelujen ja verkostojen kautta eikä mainostamista tällä hetkellä tarvita. 

On kuitenkin monia syitä, miksi yritys tarvitsee kotisivut ja jokaisella yrityksellä pitäisi kotisivut olla olemassa:

  1. Yrityksen löydettävyys
  2. Asiakaspalvelu 
  3. Yrityksen uskottavuus
  4. Oman brändin kirkastaminen
  5. Yrityksen diginäkyvyyden hallinta

1. Yrityksen löydettävyys: Yritys ei ole olemassa verkossa ilman omia kotisivuja

Kuvittele tilanne, jossa sinä etsit jotain tuotetta tai palvelua. Kirjoitatko haun Facebookin hakuikkunaan, vai sittenkin Googleen? Veikkaan, että Google on se ensimmäinen paikka, josta sinäkin haet tietoa. Google tarjoaa myös yritysten Facebook-sivuja hakutuloksissaan, mutta kun sinulla on hakukoneoptimoidut kotisivut, jätät taaksesi ne kilpailijat, jotka turvautuvat vain Facebookiin.

Google MyBusiness tarjoaa myös mahdollisuutta luoda yritykselle “kotisivut”, mutta todellisuudessa on kyse Googleen syötettävien tietojen kauniimmasta asettelusta etkä pääse täysin hallitsemaan kokonaisuutta. Tosin olen digikoulutuksissa sanonut, että mieluummin sentään Google MyBusiness -sivut kuin ei kotisivuja lainkaan.

2. Asiakaspalvelu: Ethän mene sieltä mistä aita on matalin?

Kotisivujen päivitys on hankalaa ja aikaavievää.
On paljon kätevämpää pistää hinnastot kuvana Facebookiin ja Instagramiin.

Kuulostaako tutulta? En kiistä helppoutta, mutta kun kaikki markkinointi tulisi tehdä asiakasta palvellen. 

Harva asiakas jaksaa selata yrityksen Facebook-sivun seinää (joka tuntuu kaiken lisäksi jumittavan usein) löytääkseen yrityksen ajantasaisen hinnaston. Ja jotta asiakas edes löytäisi juuri sinun yrityksesi, hänen tulee tietää yrityksesi nimi, jotta yrityksesi edes löytyy Facebookista. Googlessa voi nousta näkyviin helpommin palvelu- ja tuotekuvauksien avulla ja itse vaikuttaa löydettävyyteen. 

Facebook-sivu on hyvä paikka kertoa kuulumisista ja antaa vinkkejä asiakkaille, mutta tärkeän tiedon tulisi löytyä yrityksen omilta kotisivuilta, johon asiakas ohjataan Facebookista. On hyvää asiakaspalvelua nähdä vaivaa sen verran, että asiakkaan etsimä tieto on helposti saatavilla. 

3. Yrityksen uskottavuus: Vaikutatko harrastelijalta ilman kunnollisia kotisivuja?

Vaikka yrityksesi keräisi suositteluita ja asiakkaita riittäisi tällä hetkellä, on olemassa vaara ettei yritystäsi pidetä uskottavana, koska sillä ei ole omia kotisivuja. Uusi asiakas haluaa varmistaa, että yrityksesi on luotettava ennenkuin ostaa palveluita tai tuotteita tai ottaa edes yhteyttä. Potentiaalinen asiakas ei välttämättä halua soittaa kysyäkseen hintoja tai muita tietoja, vaan etsii tietoa verkosta. 

Mikäli yrityksellä ei ole kotisivuja, siitä tulee monelle epämääräinen mielikuva ja mielikuvia on vaikea muuttaa myöhemmin. Kotisivut ovat siis yksi tärkeä osa yrityksen mainetta.

4. Oman brändin kirkastaminen: Facebookissa toimitaan Facebookin säännöillä

Yrityksesi brändi muodostuu mielikuvista, yrityksen viestinnästä ja visuaalisesta ilmeestä. Facebookissa, Instagramissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa on monia sääntöjä, jotka voivat estää yrityksesi oman äänen kuulumisen. Alusta rajaa kielenkäyttöä, aihealueita ja kuvitusta etenkin maksetussa markkinoinnissa, mutta myös yritysten julkaisuissa. 

Lisäksi olet sidottu Facebookin valkosiniseen ulkoasuun alustan käyttämällä asettelulla ja fonteilla, jotka eivät todennäköisesti edusta juuri sinun yrityksesi visuaalista ilmettä.

5. Yrityksen diginäkyvyyden hallinta: Älä luota liikaa sosiaalisen median alustoihin

Sosiaalisen median varaan jättäminen voi olla jopa haitallista yritystoiminnalle. Tässä pari tapausta puolen vuoden sisältä:

Erään myyntiedustajan Facebook-tili suljettiin jonkun sääntöpykälän takia varoittamatta. Hänellä oli koko asiakasrekisteri tilauksineen Facebookin Messengerissä ja kaikki markkinointi oli tapahtunut Facebook-sivulla. Ensimmäisenä myyntiedustaja leimattiin epäluotettavaksi rahojen viejäksi, kun asiakkaat olivat maksaneet tilauksia, mutta eivät saaneet tuotteitaan. Myyntiedustajalla ei ollut asiakkaiden tietoja tai tilauksia enää missään tallessa ja hän vaikutti kadonneen, vaikka todellisuudessa hän yritti kuumeisesti saada asiakkaisiin taas yhteyttä. Vahinko oli jo tapahtunut.

Toisessa tapauksessa yritys oli päivittänyt yhteystietonsa ja aukioloaikansa Facebook-sivulleen, mutta jättänyt kotisivuille ja Google MyBusinessiin vanhaa tietoa. Asiakas haki Googlen kautta palvelusta tietoa ja oletti kotisivujen perusteella, että yritys ei ole enää toiminnassa. Kilpailijalla kotisivuilla oli ajantasaiset tiedot ja asiakas otti yhteyttä kilpailijaan.

Kotisivut ovat tärkeät, ihmiset eivät löydä tietoa vain Facebookista

Jokainen yritys tarvitsee kotisivut

Yrityksen kotisivuilta tulisi vähintään löytyä yrityksen yhteystiedot, palvelut tai tuotteet sekä hinnasto. Lomake tai ajanvaraus kotisivuilla madaltaa yhteydenoton kynnystä ja tuo yrityksesi lähemmäs asiakkaita ympäri vuorokauden. 

Omilla nettisivuilla yritys saa itse päättää ulkoasun, sisällön ja näkyvyyden.

Mikäli kaipaat apua yrityksen kotisivujen päivittämisessä tai tarvitset kokonaan uudet kotisivut, ota yhteyttä!

Haluatko tietää lisää?

Kerro muillekin:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Laura Jalonen markkinoinnin vinkit

Vinkkipankissani käsittelen aiheita, joita käyn läpi lähes jokaisen uuden asiakkaan kanssa. Täältä löytää vinkkejä etenkin aloittavan pienyrityksen tai yhdistyksen markkinointiin, mutta monet seikat pätevät myös isompien ja kokeneempien yritysten kohdalla.

Laura Jalonen